Vad kan forskningen berätta om bingospelarnas demografi?
Med tanke på bingons popularitet i många länder över hela världen, är det förvånande hur lite vetenskaplig forskning som ägnas åt aktiviteten. Fram till idag har bingoforskning främst varit inriktad på landbaserad bingo (vilket inte är förvånande då bingo online är ett relativt vitt fenomen), och de flesta forskningsstudier är från ett sociologiskt perspektiv ofta baserat på småskaliga intervjustudier och/eller observationer av spelare i bingohallar.
Forskning som utförs mellan 1980 och 2005 fäster tonvikten på att de flesta bingospelare är kvinnor med arbetarbakgrund som spelar spelet primärt för att umgås med sina vänner i vad de uppfattar som icke-maskulin miljö. Forskning från Nordamerika bekräftar dessa allmänna observationer men lägger till att penningvinster är en viktig motivation, vilket bekräftas av att spelare som konstant förlorar så småningom slutar spela (även om den huvudsakliga anledningen till att spela bingo anges som social).
Forskning har också visat att ensamhet och tristess kan vara kritiska faktorer till varför kvinnor väljer att börja spela bingo. Denna gemensamma bakgrundsprofil hos bingospelare gör att de upplever att de i bingomiljön träffar andra likasinnade, vilket även hjälper till att lindra ensamhet.
Online bingo webbplatser har försökt att ta implementera de sociala aspekterna av spelet genom att bygga in sällskapselement som chattar och olika sociala event. De sociala etikettsreglerna skiljer sig lite från nätet och verkliga livet.
Medan prat i en bingohall vanligtvis ses som störande och är förbjudet under spelets gång, uppmuntras det aktivt när spelet går online. Chattfunktionerna är särskilt utvecklade med bingovärdinnor som för att passa kvinnliga spelare.
Demografi
Online och off-line bingo har många likheter när det gäller demografi. Online bingo webbplatser (och den marknadsföring och reklam de använder) tenderar att ha kvinnor som primär målgrupp eftersom bingo är den enda spelformen med en stark övervikt kvinnor. En undersökning från Storbritannien visade att 12 % av alla kvinnor spelat bingo det senaste året mot 6 % för män. Detta ger vid handen att 2/3 av bingospelare är kvinnor.
Feminisering och unisex
En av de mest märkbara trender är feminiseringen av bingosajter. Det har tidigare konstaterat att kvinnor som spelar bingo föredrar en markant icke-maskulin miljö. Eftersom spelmiljöer på nätet utvecklas av män har de hittills varit könsneutrala.
Med tiden har dock design av bingosajter blivit allt mer feminin vilket bland annat märks i färgsättning (rosa) och mjukare former. Det är viktigt att kvinnor inte känner sig alienerade utan välkomna. Kasino- och pokersajter har ofta en hårdare design, med mörkare färger och en tydligare fokusering på maskulina drag som tävlingsinriktning och pengar.
Då antalet bingosajter nu är väldigt stort och konkurrensen därefter sker dock specialisering mot olika målgrupper på flera andra plan. För att få fart på tillväxten satsar en del pokersajter på att locka till sig fler kvinnor medan det finns bingo webbplatser som tonar ner det feminina för att locka till sig fler män. Detta görs på många nivåer inklusive användning av mer neutrala (unisex) färger i webbdesignen, könsneutrala priser och en mindre kvinnocentrerad reklam. Därtill har ett ökande antal spelbolag tagit in bingo i sitt utbud.
Profilen på nya bingospelare
I en undersökning från Gambling Commission i Storbritannien visade det sig att 19 procent av alla bingospelare uppgav att de bara spelade bingo online (med fyra procent som spelade både online och off-line och en majoritet – 77 procent – som bara spelade hallbingo).
Bingo är fortfarande störst bland äldre personer med 11 % av de över 75 som spelat bingo under det senaste året. Mer intressant var dock att bingo var nästan lika populärt bland yngre, med tio procent av de mellan 16 och 24 år som uppgav att de spelat bingo under det senaste året.
Den senaste statistiken tyder på att antal män som söker sig till bingosajter ökar. En förklaring till det kan paradoxalt nog vara den stora övervikten av kvinnor.